היי כולם (:
·
בשנת 701 לפנה"ס יצא סנחריב, מלך אשור, למסע כיבושים, שהגיע גם
אל יהודה. הוא רצה לשכנע את חיזקיה להיכנע, ולכן שולח את שרו רבשקה, עבדכם הנאמן, יחד עם השרים
תרתן ורב-סריס לבצע זאת. אני בקיא ביהדות ודובר יהודית, ולכן יש חוקרים הסבורים שאני יהודי
שהתבולל, או מומחה ליהודים, לצרכים מודיעיניים. זה מסביר מדוע נקראתי למערכה.
כדי לגרום לחיזקיה להיכנע, אני נואם נאום מרשים, הכולל אמצעים רטוריים רבים,
ובכך מערער את ביטחונו בכל מה שבטח בו עד עכשיו: בעצמו, בצבא, במצרים ובאלוהים. מה
שבטוח, אני מצליח להכניס את חיזקיה ואת כל תושבי ירושלים לפחד ואימה. כולם נכנסים
לאבל, וחיזקיה אף מבקש מהנביא ישעיהו שיתפלל למענם. נאום זה נקרא "נאום רבשקה". בואו ננתח אותו קצת מבחינה רטורית:
אני רבשקה, שר אשורי, בתקופתו של המלך הגדול סרגון. מקור השם שלי הוא מאקדית, והוא אומר "שר המשקים", אני יודע, לא תפקיד משהו, בכל זאת, שר בחצר המלוכה, אבל אני נמצא במקום השלישי ברמת החשיבות מבחינת המלוכה.
פסגת הקרירה שלי, היא נאום מוצלח שנשאתי אל מול ירושלים הנצורה. לא, לא במלחמת העצמאות של הציונים, אלה מתקופת מסע הכיבוש של המלך הגדול סרגון.
![]() |
לוחמים יהודים מאזינים לנאום רבשקה, מוצג במוזיאון מגדל דוד (לא היו אז תמונות...) |
·
בחלק הראשון אני משתמש במספר טיעונים ואמצעים רטוריים. אני משתמש ביהודית, שפתם של אנשי יהודה. אני גורם לסנחריב להראות גדול לעומת חיזקיה. סנחריב מכונה שם "המלך הגדול",
ואילו חזקיה מכונה בשמו בלבד. אני גם טוען כי חיזקיה הוא לא מלך טוב, כי חסרות לו
תבונה וגבורה. לאחר מכן אני מתחיל סדרה של נימוקים למה אין לבטוח במה שחזקיה בוטח,
o
במי אתה בוטח, במצרים? הם כמו "משענת קנה רצוץ", כלומר הם
לא אמינים, הם לא יעזרו לך כשתצטרך, בסוף הם יפגעו גם בך.
o
בטח תגיד לי "אני בוטח בה'", אבל אתה הסרת את הפולחן מכל
הממלכה, כדי שלך יהיה מונופול על הפולחן בממלכה. אתה הכעסת אותו! (טיעון זה מנוגד
לתפיסה המונותאיסטית)
o
הצבא שלכם עלוב וקטן, אתה באמת חושב שתצליח להילחם נגד צבאו הגדול של
סנחריב?
o
ואני אספר לך, שסנחריב הוא חלק מתוכנית אלוהית, שמטרתה להחריב את
יהודה. טיעון זה מוכיח כי אני כן בקיא ביהדות (למרות הטיעון הקודם). טיעון זה,
והעובדה שהוא קשור מאוד ליהדות, גם מסביר את התפילות ההמונית והקריאה לישעיה.
ניתן לראות בחלק זה טיעונים ממספר תחומים: פוליטי, צבאי, שני טיעונים
דתיים, וגם אמצעים רטוריים שמטרתם להשפיע בתחום האישי.
בחלק
השני אני קורא ביהודית, למרות שהתבקשתי לא לעשות זאת, בסיסמאות מפחידות כנגד
חיזקיה, שהמסר בהן הוא לא לבטוח בחיזקיה, שהוא מלך חלש, ולא לבטוח בה'.
אז אני מקווה שהתעניינתם קצת בקורותי, והבנתם את רקעי העשיר בתחום הרטוריקה, ולכן תסמכו עלי. זה אגב, נקרא בשפה המקצועית "אתוס", אבל על זה נדבר בפוסט אחר...
בבלוג שלי אסקור מנהיגים ונואמים גדולים בהיסטוריה של העולם. מוכנים? נתראה בפוסט הבא, על רטוריקה ביוון העתיקה XD
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה